Vad sjutton är "bento"?

Enkelt förklarat är bento en lunchlåda, punkt slut.

Men så enkelt är det så klart inte... Det finns många regler och riktlinjer när det gäller bento men det som är viktigast är att lägga ner lite tid på sin låda och göra den apptitlig både för öga och gom.

Wednesday, November 21, 2007

Min första bento (nån gång i somras)

När jag först började läsa om bento trodde jag precis som Liza att man behövde en hög med specialgrejer och saker för att kunna börja. Trots det kunde jag inte hålla mig, plus att jag visste att min käre make inte skulle gå med på att jag spenderade en massa pengar på saker som han inte visste hur eller om jag skulle använda. Så jag tog en av mina "vanliga" lunchlådor och försökte ändå. Den oranga fjärilsformen plockade jag upp i en fyndlåda på Duka. Den är i sillikon och går utmärkt att göra små pajer i eller som här användas som avdelare.


Det jag är mest nöjd med är nog den söta korvblomman med gräslöksstam och basilikablad. 2 sekunders arbete som gjorde helt vanliga makaroner med korv och tomat mycket trevligare att titta på. I fjärilen finns vanlig blandad sallad och två av ballerinas minimuffins är inlagda för att fylla ut och förhindra att allt rör på sig. Sen är dom mycket goda också.

No comments: