Vad sjutton är "bento"?

Enkelt förklarat är bento en lunchlåda, punkt slut.

Men så enkelt är det så klart inte... Det finns många regler och riktlinjer när det gäller bento men det som är viktigast är att lägga ner lite tid på sin låda och göra den apptitlig både för öga och gom.

Thursday, November 22, 2007

En tidig snackbento

Jag vågar inte garantera att detta är den första bento jag gjorde, men det är en av de allra första. Denna gjorde jag för ett kort förmiddagspass på jobbet. Jag är ganska dålig på att äta ordentlig frukost och vet att jag blir hungrig igen efter någon timme, därav denna snackbento för att stilla hungern fram till lunch ;)


Lådan är inhandlad på ICA och har ett nästintill tätslutande lock, fast om man råkar lägga lådan på högkant ser det inte alls lika kul ut när man öppnar den för att äta!

Högst upp till vänster finns en liten fruktyoghurt och under den ett par dadlar fyllda med mögelost och valnötskärnor (i en grön muffinsform dekorerade med salladsskott). I mitten ett halvt skivat päron och två skinkrullar med ädelost och längst till höger,på en bädd av salladsskott tre körsbärstomater med fetaost.

No comments: