Vad sjutton är "bento"?

Enkelt förklarat är bento en lunchlåda, punkt slut.

Men så enkelt är det så klart inte... Det finns många regler och riktlinjer när det gäller bento men det som är viktigast är att lägga ner lite tid på sin låda och göra den apptitlig både för öga och gom.

Thursday, November 8, 2007

Susanne

Susanne heter jag som är den andra delen av det här blogg-teamet. Jag bor i Luleå i en låtsasvilla (bottenvåningslägenhet med uteplats) på Porsön tillsammans med min man och min hund Eagonn. På fritiden spelar jag spel på min Wii eller min kära dator Agatha. Favoriterna heter just nu World of Warcraft, MySims och Rayman Raving Rabbids och det var faktiskt WoW som var en av orsakerna till att jag började med bento. En person i en wow-community länkade vidare till en bentocommunity och sen var jag såld. Jag hade tidigare problem att "komma ihåg" att ta med mig matbackar (som det heter här i Luleå) till jobbet och det blev många hamburgare och fryslådor. Jag arbetar oftast kvällstid (när jag jobbar) och då finns det inte många lunchrestauranger utan man är hänvisad till snabbmat av olika slag.

Jag räknar mig fortfarande som nybörjare vad gäller bento, fram till idag hade jag aldrig sett en riktig bentolåda på riktigt utan bara på bild. I stället har jag klarat mig med det jag kunnat impovisera med. Lite av mina budgettips ska jag dela med mig av och jag vill också visa att man inte behöver specialgrejer för att kunna göra sin dagliga matlåda mycket trevligare att både äta och titta på.

No comments: