Vad sjutton är "bento"?

Enkelt förklarat är bento en lunchlåda, punkt slut.

Men så enkelt är det så klart inte... Det finns många regler och riktlinjer när det gäller bento men det som är viktigast är att lägga ner lite tid på sin låda och göra den apptitlig både för öga och gom.

Wednesday, November 21, 2007

Choritzokanoner

Till min andra bento hade jag köpt en ny låda. Ytterligare ett billigt fynd, den här gången från Dollarstore. en låda med fyra små lådor med lock innuti för bara 20 kronor. Som hittat. Locken sluter inte särskilt tätt så man måste bära lådan platt hela tiden för att inte få mat över hela väskan/påsen.

Innehållet då? Jo Det är klibbigt ris med lite kryddsalt ovanpå, mini-choritzokanoner med färskostskulor nedbäddade i lite blandad sallad. I den övre lilla lådan finns mer sallad med fler färskostkulor och i den undre minimorätter och hummus.
I sidolådan finns min efterrätt: mangostavar och chokladbollar. Mango kan vara en av mina favortifrukter, särskilt om den är lagomt mogen.

Choritzo-korvarna kallas för tapas-choritzos i butiken och är perfekt storlek för bentos. Jag tror till och med de skulle rymmas i min "riktiga" bentolåda, men jag har inte testat ännu.

No comments: