Vad sjutton är "bento"?

Enkelt förklarat är bento en lunchlåda, punkt slut.

Men så enkelt är det så klart inte... Det finns många regler och riktlinjer när det gäller bento men det som är viktigast är att lägga ner lite tid på sin låda och göra den apptitlig både för öga och gom.

Thursday, November 22, 2007

Onigiri

Jag hittade en ny låda på ICA, tre stapelbara påläggslådor för endast 20kr. Varje lager rymmer 500ml och det är således fantastiskt mycket mat om jag packar alla fullt. Det kommer inlägg senare där jag använder hela lådan och som därför bättre visar hur lådorna ser ut. Det extra utrymmer ger mig spelrum att experimentera och addera söta detaljer. Till denna bento använde jag bara en av lådorna, men det blev mycket mat ändå!


Jag skulle jobba natt och behövde således middag och ett mellanmål att äta under mitt 8-timmars pass. Natten avslutas med frukost och eftersom det är ett hotell jag jobbar på så behöver jag inte ta med mig den själv om jag inte vill.
Detta är en lite senare bento, jag ägde dock fortfarande inga speciarlprylar. Stjärnan har jag gjort genom att pressa ris i en gladpacksklädd leksaksform, som barn i vanliga fall använder isandlådan! Gladpacken gjorde det möjligt att få loss riset igen utan att förstöra stjärnan. ansiktet ärgjort av utskuren Nori (samma rostade sjögräs som används till sushirullar). De runda onigirisarna är fyllda med lax & grön-curryröra och är formade för hand. Den undre är klädd helt i Nori för att dölja att jag inte riktigt lyckades hålla kvar laxen inne i riset... Som utfyllnad finns grovt rivna morötter under stjärnan, babyspenatblad under de andra samt gula och röda körsbärstomater.

No comments: