Vad sjutton är "bento"?

Enkelt förklarat är bento en lunchlåda, punkt slut.

Men så enkelt är det så klart inte... Det finns många regler och riktlinjer när det gäller bento men det som är viktigast är att lägga ner lite tid på sin låda och göra den apptitlig både för öga och gom.

Thursday, November 8, 2007

Minellie

Heter IRL Liza och bor för närvarande i Luleå tillsammans med "sambon" i en lagom rymlig trea. Mina dagar fylls med jobb, vänner, familjen, skrivande, pyssel, sömnad, fotografering, arbetssökande, läsande och så mycket annat kul som jag lyckas klämma in. Försöker även hinna med lite motion och testar nya saker så ofta som möjligt, allt från recept och mystiska frukter till bungejump.

Sussi introducerade mig för Bento när jag nån dag på jobbet beklagade mig över att matlådor är så otroligt tråkiga att äta, och det värsta jag vet är när salladen blir geggig eller varm av övrig mat! Bento visade sig ge en lösning på alltihop, maten är färgladare,roligare och behållare och avdelare gör att mat med starka smaker inte läcker över till andra delar osv. Från början blev det mest surfande efter mer information och inspiration, jag hade fått för mig att man behövde en massa specialprodukter för att kunna göra riktig Bento. Så fel jag hade!! Det går att göra söta, snygga och roliga Bentos i vanliga matlådor, men helt vanliga svenska råvaror.

Varför Bento?
För mig passar Bentoformatet av flera anledningar, men den allra viktigaste för mig är att maten ser aptitligare ut och det blir då mycket roligare att äta. Jag experimenterar mycket med olika recept, testar utvecklar och gör om. Jag jobbar mycket oregelbundet och därför finns bland mina lådor både frukost, lunch, middag och snacks. Jag har ett lågt instabilt blodsocker som gör att jag borde äta på regelbundna tider, ofta och i små portioner, och mina lådor ger mig den möjligheten trots hög stressfaktor på jobbet. Bento funkar även utmärkt för picknicks, resor och andra äventyr eller istället för chipspåsen till myskvällen framför tvn. Lådorna är små, vilket gör att det är lätt attkontrollera portionsstorleken (om man som jag har en tendens att okynnesäta lite extra), alla grönsaker och all frukt som "automatiskt" hamnar i lådorna som utfyllnad och för att öka färgvariansen gör inte bara maten snyggare, det ger också att jag äter hälsosammare mat.

No comments: