Vad sjutton är "bento"?

Enkelt förklarat är bento en lunchlåda, punkt slut.

Men så enkelt är det så klart inte... Det finns många regler och riktlinjer när det gäller bento men det som är viktigast är att lägga ner lite tid på sin låda och göra den apptitlig både för öga och gom.

Friday, February 1, 2008

Favoritlådan

När jag nu i förra posten presenterade min favoritlåda från Bento Yum tänkte jag passa på att visa det ofantligt gulliga,och mycket efterlängtade paket, den kom i. Det kan vara svårt att se på bilderna hur små lådorna faktiskt är och paketet från japan var dessutom fullproppat med en massa andra roliga saker också;

Som ni säkert förstår kunde jag inte låta bli att använda lådan redan samma kväll och här är resultatet;Innehåll: I locket finns fyra riktigt goda små kaffegodisar, som faktiskt bara smakar kaffe! Inte kaffe och choklad eller nån anna konstig balandning..

I miten; en minibaguette med rostbiff, sallad, skivad körsbärstomat och ishavsröra. Ett kokt ägg, format som en bil i min nya eggmould och i den lilla apbehållaren (som ligger nerstucken på sidan) finns kaviar till ägget.

Längst till höger; hallon, physalis, färsk mango i bitar och 2 st "efterrättsdumplings" inhandlade på Chinatown här i luleå. De ärgjorda på rismjöl och är fyllda med söt röd bönpasta. Extremt kladdiga när de är färdigkokta och har fått svalna lite, men mycket goda såväl kalla som varma!

No comments: