Vad sjutton är "bento"?

Enkelt förklarat är bento en lunchlåda, punkt slut.

Men så enkelt är det så klart inte... Det finns många regler och riktlinjer när det gäller bento men det som är viktigast är att lägga ner lite tid på sin låda och göra den apptitlig både för öga och gom.

Friday, February 8, 2008

5/2 - Sushi!!

Fördelen med att tillverka sin Bento på kvällen, jobba natt och ha tillgång till kyl på jobbet är att sushi blir utmärkt Bento utan några större risker för matförgiftning =)
Inneåll; Medurs med början uppe till vänster:
Lax-nigiri och en flaska med soya. Maki, två bitar med paprika/selleri/crabstick, fyra bitar med lax/avocado/guska och en beh¨llare med wasabi. Nigiri med avocado och en onigiri "sushibomb" fylld med wasabi och lax. Nigiri med räkor och ytterligare två crabstic/paprika/selleri maki.
Jag försöker äta mat med lågt GI, försöker bli lite hälsosammare och gå ner i vikt. Jag har hållit på i tre veckor snart, har gått ner 5,5kg och har inte mått så här bra på sådär en 10 år!!

Jag är i inledningsfasen av min dietförändring och ska egentligen nästan helt utesluta kolhydrater, men sushi kan jag inte låta bli allt för länge! En hel del kolhydrater iom allt ris, men vinäger och fet fisk får ner GIvärdet till 34, så det känns rätt ok att synda med lite sushi nån gång i veckan! Jag åt heller inte hela lådan själv, delade beto med en arbetskompis...

Yummie!! och mycket mätt blev jag...

No comments: