Vad sjutton är "bento"?

Enkelt förklarat är bento en lunchlåda, punkt slut.

Men så enkelt är det så klart inte... Det finns många regler och riktlinjer när det gäller bento men det som är viktigast är att lägga ner lite tid på sin låda och göra den apptitlig både för öga och gom.

Saturday, February 9, 2008

Bento vecka 6

Den här veckan har varit intressant. Min dator dog igen på onsdagen och måste nu skickas på SPA igen. Som tur var har jag lilla laptopen att fixa bilder på. Det här är veckans skörd av bentos:

2/2 - Lunch till 'dreas. Mycket snabbt ihopslängd wok med lite räkor och broccoli. Garnerat med lite snygga morötter. Morötter är för övrigt temat för veckan - de flesta lådorna har morot med på något sätt. I sidolådan finns dumplings och lite soja. Garnerade med lite röd paprika för det såg så blekt och tråkigt ut.
***

4/2 - Efter simmningen snack till mig själv. Kiwi och banan är storfavoriter just nu. Speciellt bananer med kanel på. Mums! Med finns också en risboll med bönpasta (köpt färdig från Chinatown) och lite torkad mango.
***

4/2 - Min middag. Den här lådan står faktsikt inte jag bakom, det är kära maken 'dreas som fixade den åt mig. Ris med majs och gröna ärter, ungsstekt kycklingfilé och morötter. Lite salladslök hade också fått hänga med på kanten. Gott och mättande. Jag tog med lite worchestershiresås blandad med soja till kycklingen och det fungerade riktigt bra.
***

5 /2 - 'dreas lunch. Kickass kycklingwok över ris och morötter, gurka och paprika i sidovagnen. Dekoration är gurkstjärnor och lite röd spetspaprika.
***

5 /2 - Min middag. Rasker med cream cheese och gurka. Lättkokt broccoli och en Special K snackpack. Förvånandsvärt mättande och jag gillar det gröna. Snackpacket kändes lite som att äta socker men var rätt ok ändå. Kommer nog inte att köpa det igen.
***

8/2 - 'dreas lunch. Köttfärs och bönröra på salladsblad. Riven gurka och riven morot. Tzatziki, paprika och två oreokakor i sidovagnen. På jobbet köpte han en liten förpackning tortillas att ha till och monterade sina egna wraps på plats.
***
8 /2 - min middag. I veckan har det kinesiska nyåret firats. Det är vi går in i är råttans år. Den här benton innehåller dumplings, ångad broccoli och snabbinlagd gurka under en morotsråtta. Råttan har crabstick svans och sesamfrö-ögon. Morotsskivorna ska påminna om ett fyrverkeri är det tänkt.
Här är receptet på gurkan:
Snabbinlagd gurka
ca 5 cm gurka, riven
1 tsk salt
1 tsk socker

Blanda och låt stå en liten stund. Om det blir för stark smak - blanda i mer gurka. Bör ätas upp så snart som möjligt.
***

9/2 - 'dreas lunch. Veckans sista. Grov pasta med pastasås gjord på ICAs färdiga pastasås med basilika, kotlettbacon, rödlök och grovhackade oliver. Rivna morötter med lite av gurkan från dagen innan på.

En bra bentovecka allt som allt tycker jag och som vanligt om man undrar över något är det bara att fråga.

No comments: