Vad sjutton är "bento"?

Enkelt förklarat är bento en lunchlåda, punkt slut.

Men så enkelt är det så klart inte... Det finns många regler och riktlinjer när det gäller bento men det som är viktigast är att lägga ner lite tid på sin låda och göra den apptitlig både för öga och gom.

Thursday, February 28, 2008

Vit bento

Lite enformigt i färg, men en perfekt snackbento för en onsdagseftermiddag. Bilden är lite gul, men i verkligheten är det mesta i denna bento riktigt vitt.
Jag insåg även att mina vegetariska dumplings inte smakar särskillt mycket när jag hoppade över sojan. Och den kinesiska sojan som finns på jobbet är inte lika god som den japanska som jag nu vant mina smaklökar vid =)

Innehåll: körsbärstomat, vegetariska dumplings, banan i skivor, kokt ägg (med ögon av nori, mun av tomat, kinder av paprikapulver och hår av grovmalen peppar), tre små rismjölsdumplings med röd bönpasta, bananblomma och risdumpling med bönpasta i bananblad.
Jag hoppas att ni kan lista ut vad som är vad, annars är det bara att fråga!

No comments: