Vad sjutton är "bento"?

Enkelt förklarat är bento en lunchlåda, punkt slut.

Men så enkelt är det så klart inte... Det finns många regler och riktlinjer när det gäller bento men det som är viktigast är att lägga ner lite tid på sin låda och göra den apptitlig både för öga och gom.

Tuesday, January 6, 2009

Backlog del I

Så, vad kan man tänka sig att jag åt resten av året?
Ett mastidontinlägg som kompensation för vår långa frånvaro, håll till godo!
I en helt vanlig plastlåda packade jag ner några makibitar (med avocado, crabstick och ganska mycket wasabi), tomater och fetaost på spett, sallad som prydnad, en liten inari med ris och omelett samt två söta hjärtformade omeletter och en ostbit. Jag gör min sushi mer GI-vänlig genom att stryka sockret i riset, endast ris och vinäger för mig del och jag tycker tom att det är godare!
Tacopaj ackompanjerat av broccoli och blomkål, enkelt, gott och ganska snyggt... det vita på pajen är frost eftersom den fortfarande är frusen. Grönsakerna är dock lätt ångkokta och blir helt färdiga i mikron senare.
Gott och blandat i min jättestora påläggslåda, i den vänstra lådan hittar man (med början högst upp till vänster, medsols) kaffeost i kuber, bönpasta och ris i bananblad, soja, ädelsotfyllda dadlar med valnötter och små morotsnät. I den högra lådan finns två onigiri fyllda med lax, majonäs och wasabi, den ena formad som en stjärna, men andra helt inklädd i nori samt tomater och salamirullar (fyllda med färskost och spenat) på spätt. Alltihop på en bädd av paprika och morötter och en och annan cheddarfisk gömmer sig också därunder...
Det tredje lagret fylldes med hallon och lite syrlig yoghurt i en siliconform till efterrätt och som kylklamp. Jag orkade inte ens nära allt detta själv, trots ett långt arbetspass. Tur att mina arbetskamrater också var hungriga ;)
I denna lilla låda finns pekingsoppa i pulverform (finns att köpa på Chinatown i Luleå eller andra butiker med lite exotisk mat). Jag vill ha tomater och champinjoner i min soppa och ett ägg som knäcks i i slutet av koktiden... Osten är bara dekoration och snacks och noribitarna likaså, fast de passade riktigt bra i soppan också! Jag värmde vatten i vattenkokaren, hällde över soppblandningen, knäckte i ägget och körde det hela 20 sek i mikron. Gick hur bra som helst och gott var det. Speciellt efterom jag även hade lite mumsig tabasco att ha i precis före servering...
Så här såg den ut utan locket....
Stax före jul blev det Jansson i lådan, och till det en smarrig råkostsallad av morötter och vitkål med paprika, tomater och svarta sesamfrön... Kaffegodisarna till efterrätt åt jag bara en av, resten blev bortbjudna =)
Jag återkommer inom kort med en ny backlogg... för jag har mer att visa som inte blivit publicerat än!

2 comments:

Anonymous said...

so cute eggs!! Humpty Dumpty?!

ALİ EKBER ÇELİK said...

A BEAUTIFUL BLOGG
They look very nice